Jana Jocif: Razstava Skrita dediščina. Portreti stoletij
sreda, 6. april 2022
Drevi se v Loškem muzeju odpira razstava fotografinje in arhitektke Jane Jocif z naslovom Skrita dediščina: portreti stoletij. Jano tako fotografija kot arhitektura spremljata že od zgodnje mladosti, pa tudi afiniteta do starega ji je bila malodane položena v zibelko. Po diplomi iz arhitekture pri prof. Maruši Zorec se je začela intenzivneje ukvarjati s fotografiranjem starih hiš in spomenikov arhitekturne dediščine. »V fotografsko oko ujeti svetovi zapuščenih prostorov razkrivajo zgodbe, ki jih pišejo stoletja stare stavbe, hiše, domovi. Podobe so pravzaprav intimni portreti prostorov, v katerih se je nekdaj prebivalo, danes pa nemo samevajo, se sesedajo same vase in čakajo ali na propad ali na rešitev,« so zapisali ustvarjalci razstave. Razstavljene fotografije imajo tako umetniško kot dokumentarno vrednost, pravi Jana, želi pa si, da bi s svojimi deli v ljudeh vzbudila željo po spoznavanju dediščine in pomagala pri vzgajanju pozitivnega odnosa javnosti do starih hiš. Številne hiše, ki jih je v preteklem desetletju uspela ujeti v objektiv, danes obstajajo le še na njenih fotografijah, s pozornostjo do detajlov in poetičnim občutkom za svetlobo pa so fotografije Jane Jocif več kot le suhoparno dokumentiranje nekega preteklega stanja – uspe jim zadržati genius loci, duh stavbne preteklosti, tisti žlahtni odtis, ki ga med stenami pusti dolgo in polnokrvno življenje.



Kaj druži arhitekturo in fotografijo? Svetloba, brez pomisleka odgovarja Jana. Če je fotografija izrisovanje s svetlobo, pa v arhitekturi svetloba riše prostor. Ta eterični, neotipljivi element zaznamuje vsa človeška srečevanja s podobami in je pomemben za naše občutenje nekega prostora. Svetloba pravzaprav gradi arhitekturo, je prepričana Jana, in v njenih fotografijah je prav gotovo moč začutiti posebno pozornost, ki jo avtorica posveča tako osvetljenosti portretiranega prostora kot fotografije same.
Jana Jocif je v preteklosti že sodelovala na številnih skupinskih in samostojnih razstavah, tokrat pa se predstavlja tudi v domačem kraju, kar se ji zdi pomembna prelomnica. Na povabilo direktorice Loškega muzeja Saše Nabergoj in kustosinje razstave Nine Misson se je odzvala z velikim navdušenjem. S pomočjo oblikovalcev razstave iz Kolektiva Dva se razstava tudi konceptualno povezuje z galerijskim prostorom Okroglega stolpa na Loškem gradu. Njena vsebina je razdeljena na 5 sklopov, ki so posvečeni posameznim stavbam: to sta dva primera zaščitene stavbne dediščine, Starološki grad ter Uršulinski samostan, in pa tri anonimne, nezaščitene stare hiše, v katerih je avtorica prepoznala lepoto in arhitekturno vrednost. Dve izmed fotografiranih hiš sta danes že porušeni. Vsak izmed izbranih objektov je predstavljen z vodilno fotografijo v starinskem okvirju, ki jo dopolnjuje dodaten izbor fotografij, postavljenih v zaporedje, spominjajoče na filmski trak. Obstoječe značilnosti prostora – vtičnice, ki so pogost motiv Janinih fotografij, in zidne sonde – se subtilno vklapljajo v celovito podobo razstave. Ta se v starodavnem okolju Loškega gradu izkazuje kot meditativen in poetičen, a zato nič manj odločen in ognjevit poziv k ohranjanju stavbne dediščine, ki izginja pred našimi očmi.



Jana Jocif
Skrita dediščina: portreti stoletij
Okrogli stolp, Loški muzej Škofja Loka
6. 4.– 5. 6. 2022
Kustosinja: Nina Misson
Vstop je prost
